Ugye tudjuk, hogy egy ideje a GDPR nevű rendelet keseríti minden marketinges életét. Adatvédelem, süti-szabályok, stb. Egyrészt, ha helyesen kötöttük be
oldalunkon a süti-kezelést, akkor ugye a felhasználónak lehetősége van megtagadni, hogy harmadik féltől származó sütiket tároljon az oldal, ami jelentősen
csökkentheti a reklámok hatékonyságát.
Ez elsősorban ott szól bele a hatékonyságba, hogy ha a webáruházad, weboldalad nem tud adatot küldeni a facebook felé (mert a felhasználó megtiltotta), akkor
például a Facebook pixel nem tudja lekövetni, hogy az adott látogatóból származott-e bármilyen konverzió (kapcsolatfelvétel, vásárlás, stb.), ezáltal pedig
jól látható, hogy romlik a gépi tanulás hatékonysága.
És ne legyenek illuzióink, a gépi tanulás nélkül manapság gyakorlatilag nem érdemes reklámozni.
Tisztáztuk tehát, hogy a GDPR rendelet némileg hátrányosan érintette a reklámozási folyamatokat, ráadásul, mivel hirtelen mindenki megszállottja
lett az adatvédelemnek, rövidesen további keserű pirulákat kellett lenyelnie az egyszeri weboldal-tulajdonosoknak.
Sorra jöttek az adatvédelmet szolgáló intézkedések a szoftverszállítóktól, mint például továbbfejlesztett inkognitó mód a böngészőkben (bár
erről azért itt-ott kiderült, hogy sántít), vagy gondoljunk az Apple iOs sütiellenes politikájára, amely globálisan megakadályozta a harmadik féltől
származó sütik használatát.
Egyszóval jöttek a viharfelhők.
Szerencsére a Facebook (illetve most már Meta) mérnőkei kidolgoztak egy meglehetősen jól működő kiskaput, aminek segítségével képesek lehetünk
sütik használata nélkül is hatékonyan követni a látogatóinkat.
Ez lett a Facebook Conversions API
A neve talán semmit sem mond, de informatikában járatos személyek számára ismerős lehet az API (Application Programming Interface) rövidítés, ami
tulajdonképpen különálló alkalmazások kommunikációjának megvalósítására szolgáló csatorna. Esetünkben a különálló alkalmazások a Meta (Facebook) szerverein
futó követőalkalmazás, illetve a mi saját webáruházunk/weboldalunk.
A fentiekből ki lehet következtetni, hogy ez a kommunikáció korábban tulajdonképpen egy süti és az oldalon elhelyezett Javascript követőkód segítségével zajlott,
nagyjából úgy, hogy a script beazonosította a sütit (ezáltal a látogatót), és az ő tevékenységéről küldött jelentést a Facebook irányába, ezáltal segítve
a kampányok hatékonyságának növelését a célközönség pontosabb meghatározásával.
Ezt a korábbi megoldást helyettesíti a Conversions API.
Úgy, hogy a sütin keresztüli követés (amit ugye a kliens böngészője tárol) helyett létrehoztak egy szerver oldali adatcsatornát, és így nem a kliens
böngészője kommunikál a Facebookal, hanem a mi weboldalunk, vagy webáruházunk teszi ezt meg programozottan.
Mivel így a kliens (tehát a látogató) gépén nem kell elhelyezni semmilyen sütit, nem igényel hozzájárulást sem a használata.
A módszer egyébként nem bonyolult, viszont kétségkívül megfelelő technikai felkészültséget igényel a használata, hiszen jó eséllyel kelleni fog hozzá egy
programozásban jártas személy, aki képes beizzítani a Conversions API-t szerver oldalon, viszont ha már hozzáfogunk, és mondjuk nem csak webáruházban
értékesítünk, hanem akár személyesen is hozzájuthatunk ügyféladatokhoz, ezzel az API-val már lehetséges offline eseményeket is beküldeni, tehát
ha valaki vásárol a boltunkban, mi felvihetjük az adatait a célközönségünk optimalizálásának elősegítéséhez.
Ez sok mindentől függ, hiszen egyrészt nem minden webáruházba ugyanolyan egyszerű bekötni a megoldást, így az ár/érték arányról nehéz pontosat mondani,
de hosszútávon minden bizonnyal megéri.
Nem véletlen, hogy egyre több profi marketinges is konkrétan javasolja a használatát, és igaz ami igaz, nekünk is jó tapasztalataink vannak vele,
bevallom nagyon féltünk a sebességre gyakorolt hatásától, de félelmeink alaptalannak bizonyultak.
Ha nem is a következő bölcsek köve, de azért elég hasznos.